Nogometni forum HNS-a

Vedriš: "Veliki je značaj nogometa u poslovnom svijetu"

23.12.2015.

Vedriš: "Veliki je značaj nogometa u poslovnom svijetu"
Foto: Drago Sopta/HNS

Ugledni govornici iz poslovnog i nogometnog svijeta puno su toga zanimljivoga podijelili s publikom tijekom panel diskusije o odnosu businessa i nogometa tijekom Nogometnog foruma Hrvatskog nogometnog saveza koji je održan u hotelu Westin.

Nogometni forum Hrvatskog nogometnog saveza je nakon teme odnosa medija i hrvatskog nogometa u drugom panelu obradio povezanu temu odnosa biznisa i nogometa u Hrvatskoj.

O poziciji hrvatskog nogometa u globalnom nogometnom biznisu, svjetskim trendovima, stadionskoj infrastrukturi, marketingu i sponzorstvima te komercijalnoj vrijednosti hrvatskog nogometa govorili su direktor marketinga Hrvatskog telekoma Richard Brešković, izvršni direktor Europapier Grupe Vjekoslav Hrabar, direktor marketinga Zagrebačke pivovare Darko Ivančević, gospodarstvenik i počasni predsjednik HNS-a mr. Branko Mikša, glavni direktor GNK Dinamo Tomislav Svetina, predsjednik HNS-a Davor Šuker te ekonomski stručnjak i počasni predsjednik HNS-a dr. Mladen Vedriš.

Foto: Drago Sopta/HNS

Predsjednik Hrvatskog nogometnog saveza Davor Šuker govorio je o hrvatskoj ligi, brandiranju iste, kao i o potrebnoj infrastrukturi u Hrvatskoj.

"Hrvatsku ligu treba brandirati da nam bude bolje, zašto se ne bi napravio odmak i napravila recimo 'mini Europska liga' u kojoj se znaju sponzori, u kojoj je svakom zagarantiran led display i jednaki standardi. Dakle, stvaranje jedne lige vrlo dobrog marketinga koja će biti kvalitetna. Naša liga je na super putu gledano dugoročno u narednih deset godina. Treba se tu mnogo toga posložiti, treba sve zajedno stvoriti, dogovoriti TV prava, napraviti pravu pozitivnu atmosferu putem medija."

"Primjerice, imali smo priliku da imamo jedan od 13 europskih gradova koji bi uz potporu fondova 2020. imao odličnu infrastrukturu, stadion od 35 tisuća ljudi, bilo u Splitu bilo u Zagrebu, nije važno. Za to je preduvjet bio da Vlada potpiše šest tisuća stranica ugovora, ali mi smo i tom prigodom otišli u politiku, pa se nije ništa dogodilo. A taj je stadion mogao biti domaćin finala Europske lige ili Superkupa... Vrijedi postaviti pitanje želimo li biti lideri? Želimo. Po rezultatima to jesmo, ali po infrastrukturi ne. Krenimo stoga s manjim brojkama, napravimo stadione, ili barem terene za koje ne treba toliko novca, samo mnogo ljubavi i u tom segmentu možemo napraviti mnogo."

Foto: Drago Sopta/HNS

Direktor marketinga Hrvatskog telekoma Richard Brešković govorio je o poziciji Hrvatskog telekoma u nogometu te suradnji s istim, kao i s HNS-om, ali i o važnosti i vrijednosti hrvatskog nogometa za sve poslovne subjekte.

"Hrvatski telekom isprofilirao se u TV operatera, a ako se želimo afirmirati kao lider u TV businessu uz sport kao perjanicu, to mora biti uz nacionalnu nogometnu ligu. To je nešto što krasi i velike tvrtke poput Skya, RTL-a i druge. To su načini kako se izdvojiti iz tržišta. To smo prepoznali i tako smo postali sponzorima Lige i nositeljima nogometnih prava. Imamo, dakle, najbolji sportski sadržaj jer hrvatska nogometna liga jest najkvalitetniji sportski sadržaj što se gledanja u Hrvatskoj tiče."

"Prirodno je i to i mi tvrdimo da hrvatski nogomet i reprezentacija moraju biti na nacionalnoj televiziji. U slučaju nedavne prijateljske utakmice Rusije i Hrvatske uletjeli smo kao slučajan partner jer ako nema interesa na nacionalnoj razini ima kod nas budući da pratimo rejtinge i shvaćamo da je to dobra prilika za nas. Dobili smo mogućnost od HNS-a da emitiramo utakmicu, to je bio prvi put da smo mogli emitirati utakmicu. Taj dan smo u 17 sati imali utakmicu hrvatske A reprezentacije, potom U-21 reprezentacije sa Španjolskom te potom hrvatske vaterpolske reprezentacije također s Rusijom i to je za Arenu 1 bio najgledaniji sportski dan. Utakmica hrvatske A reprezentacije s Rusijom bila je drugu najgledaniji program tog dana, uključujući informativne programe. Dakle, pitanje businessa i hrvatskog nogometa ne smije biti pitanje. Hrvatski nogomet i reprezentacija moraju biti na nacionalnoj televiziji jer je to proizvod za ljude koji žive u Hrvatskoj i to je proizvod koji vrijedi i koji je gledan."

"Prije šest godina skupina entuzijasta se okupila sa željom da se hrvatskom nogometu poveća kvaliteta gledanosti. Preko Arene i MAXtv Prve lige i prava na prenošenje HNL-a sve utakmice se, za razliku od prije, emitiraju na TV u HD formatu, svaka utakmica ima određeni minimalni set kamera koji omogućuje kvalitetan standard, a vjerovali ili ne hrvatski nogomet uistinu ima najveću gledanost. Poručio bih stoga svim poslovnim subjektima u Hrvatskoj da dobro razmotre hrvatski nogomet jer mi kao Hrvatski Telekom tvrdimo da je to dobar potez koji se nama isplatio i nadam se da ćemo još dugo godina biti partneri i održavati i podizati kvalitetu. Neka i drugi partneri uđu u ovaj business."

Foto: Drago Sopta/HNS

Vjekoslav Hrabar, izvršni direktor Europapier Grupe, istaknuo je tri važne stavke po pitanju businessa i hrvatskog nogometa te je govorio o privlačenju publike, ali i o izgradnji potrebne infrastrukture u Hrvatskoj.

"Važne su nam po pitanju hrvatskog nogometa i businessa tri stavke. Prva je osnovna baza. Da bi hrvatski nogomet išao naprijed važno je da država, HNS i lokalna zajednica nađu zajednički jezik. Treba zaboraviti negativnosti i svi zajedno trebaju sjesti za stol i razgovarati. Vjerujem da hrvatski nogomet može zarađivati novac i da tu može biti i businessa i romantizma. Potrošači se moraju dobiti na stadion da bi se prodao proizvod i to nije sponzorstvo već partnerstvo. Također, moramo zaboraviti da klub može voditi bilo tko, tu je itekako važan management. Isto se tako ne treba osvrtati što će mediji reći, medije treba ušutkati rezultatima."

"Što se izgradnje stadiona i infrastrukture tiče, ukoliko ćemo samo sjediti i ukoliko nemamo pravi plan oko izgradnje stadiona nećemo ništa napraviti, a Zagreb kao glavni grad mora imati pravi nacionalni stadion. To se jedino može riješiti pravom suradnjom države, grada i HNS-a. Što se domaće lige tiče, vrijedi je ojačati, da imamo četiri kluba u grupnim fazama natjecanja u Europe pa da ne izvozimo već zadržavamo igrače u Ligi i da uvozimo novac. Tako možemo dovesti i Ligu prvaka i Europsku ligu."

Foto: Drago Sopta/HNS

Direktor marketinga Zagrebačke pivovare Darko Ivančević otkrio je razloge duge suradnje Zagrebačke pivovare i branda Ožujsko pive s HNS-om.

"Nakon dugih 18 godina i dalje smo sponzor hrvatske nogometne reprezentacije jer želimo duh nogometa kroz brand Ožujskog piva prenijeti na potrošača, odnosno, običnog čovjeka. Za to postoje tri razloga. Naime, prije nekoliko sam godina slušao emisiju u kojoj je gost bio rukometaš Zlatko Saračević koji je o sponzorstvu u rukometu jednostavno kazao kako je nogomet religija, a sve drugo su samo sportovi. Dakle, nogomet je pokretač društva, businessa i običnih ljudi koji su, pak, nama najzanimljiviji."

"Drugi razlog je taj što su nogomet i pivo slične djelatnosti, dakle, oboje okupljaju i zabavljaju ljude te ih pozivaju na druženje, ali i pobuđuju emociju i strast. A to želimo da se prenese i na stadione sve više. Treći razlog jest što je naša odluka od prije 18 godina da surađujemo s HNS-om bila usklađena s onime što smo htjeli pozicionirati na tržište, a to je Ožujsko pivo i zajedničke vrijednosti. Tu se nije trebalo mnogo tražiti jer to je nogometna reprezentacija. Danas je Ožujsko nacionalno pivo broj jedan i pivo koje širi vrijednost hrvatskog ponosa. Ostali smo uz reprezentaciju jer nam ona nosi one vrijednosti koje su nama za upravljanje samim brandom i za samu poslovnu politiku bile važne."

"Ožujskom bi mnogo značilo da su stadioni i u domaćoj ligi puni i da krajnji potrošači dođu na utakmicu i napune stadion, pokažu emociju i uživaju uz naše pivo, no to je zatvoren krug i trebao bi se pokrenuti cijeli sustav kako bi se to poboljšalo i riješilo, a tu je Bundesliga pravi uzor. Mi smo kao brand isključivo na hrvatskom tržištu i prava infrastruktura bi donijela brojne benefite za naš business, no tu treba učiti od velikih klubova, a ne očekivati da ćemo skočiti na njihovo mjesto."

Foto: Drago Sopta/HNS

Gospodarstvenik te počasni predsjednik HNS-a mr. Branko Mikša osvrnuo se na atmosferu i situaciju oko hrvatskog nogometa kada je on sam bio predsjednik HNS-a, naveo je i primjere dobrog funkcioniranja drugih Saveza te istaknuo preduvjete za popravljanje situacije po pitanju businessa i hrvatskog nogometa.

"Kada se priča o brandu kao što je hrvatska nogometna reprezentacija dolazi se do problema koji nemaju veze sa sportom. U pripremi za Francusku mi smo imali sjajnu atmosferu, dobar izbor igrača i stručni stožer, dobro organiziran Savez, ali smo i razmišljali dugoročno. Okruženje je tada bilo takvo da nismo imali problema s financijama jer su tada nosioci financija bile velike hrvatske tvrtke i njih nije bio problem skupiti da ulože novac u nogomet. Tada je i politička atmosfera bila bolja, kao i ona s medijima. Dakle, kvalitetna ekipa, dobar stručni stožer, podrška tvrtki i medija, to se sve zajedno pretvorilo u najveći uspjeh hrvatskog nogometa."

"Tomu bi trebalo težiti jer je današnja situacija takva da od onoga od prije 1998. mi nemamo ništa. Politika se pasivizirala u odnosnu na hrvatski nogomet, business je pod utjecajem javnoga mnijenja i problema koji se kreiraju putem medija i stvorila se klima u kojoj je teško okupiti vodeće tvrtke da uđu u financijski pool, a da ne govorim da je u drugim sportovima to još i teže."

"Dobar je primjer funkcioniranje Mađarske koja se po prvi puta nakon 27 godina plasirala na veliko natjecanja. Bila je to velika sila sa stankom, a prije pet, šest godina Savez i struka napravili su plan u kojem je država uložila novac u nogomet, izgradili su infrastrukturu, okupili vodeće tvrtke i poradili na podizanju kvalitete nogometa i došao je rezultat, bit će s nama na Euru u Francuskoj."

Glavni direktor GNK Dinamo Tomislav Svetina otkrio je primjere poslovanja što se Dinama tiče te je istaknuo važnost partnerskih odnosa i stvaranja okruženja u kojemu business ima razloga biti partner sportu, odnosno, nogometu.

"Moramo pogledati širu sliku, dakle, određeni business segment. Naime, ako ne postoji kvalitetno okruženje i javno mnijenje ne može se u hrvatskom sportu ni nogometu pojaviti ni business. Nogometu i sportu u cjelini treba vratiti emociju jer nogomet jest emocija. Prvi korak stoga treba biti sinergija koju su postigle druge zemlje, dakle, spoj politike, lokalne zajednice, medija i nogometa i business će doći sam po sebi."

"Važan je dakako i partnerski odnos, ali ovisi kako će on biti prezentiran u javnosti i u poslovanju s državom. U Hrvatskoj je situacija da netko želi ući u klub kao sponzor, ali ako uđe ne može se više pojaviti, recimo u Dalmaciji. To treba mijenjati jer to nije ni dobro ni zdravo. Hrvatski je nogomet najbolji hrvatski izvozni proizvod koji je prepoznat i vani. Hrvatski sportaši i nogometaši vani su prepoznati, nekada su to bili Šuker i Boban, danas su to druga imena. Moramo stvoriti okruženje u kojem će business imati razloga da bude partner sportu, nogometu. Neka bude medijski popraćen kvalitetno, neka se riješi infrastruktura."

"Dinamo je igranjem u Ligi prvaka zaradio, no zaradili su i drugi klubovi, ali i Hrvatska i grad Zagreb. Ove smo godine tako imali posjet od skoro deset tisuću gostiju, onih dobro stojećih, koji su spavali u ozbiljnim hotelima, i tu se odličnom pokazala suradnja s Turističkom zajednicom grada Zagreba koja nam je pristupila prije početka Lige prvaka i koja je to prepoznala. U tih par mjeseci igranja Lige prvaka grad je zaradio deset milijuna eura, najblaže rečeno. Nogomet je stoga nešto na što se i gradovi i Hrvatska moraju osloniti i po pitanju čega se mora ostvariti suradnja."

Foto: Drago Sopta/HNS

Ekonomski stručnjak i također počasni predsjednik HNS-a dr. Mladen Vedriš pojasnio je odnose u zemlji, ali i otkrio kako između businessa i hrvatskog nogometa itekako postoji veza te da je nogomet zapravo već dio samog poslovnog svijeta.

"Veliki je značaj nogometa za poslovni svijet i zemlju u cjelini. Kada razgovarate s određenim poslovnim sugovornicima i imate pripremljene međusobne biografije na kraju uvijek nogomet bude tema koja spaja, na kojoj se stvara međusobna kemija. Nogomet je, dakle, već inkorporiran u poslovni svijet i tu treba stvoriti atmosferu u kojoj se stvara prostor za suradnju koji je mnogo širi jer to je vrijednost svakog sporta, a posebno nogometa."

"Odnosi su kod nas ovako ili onako poremećeni i zatrovani. U Hrvatskoj, međutim, ima pameti i snage i emocija da se odnos sjevera i juga o kojem govorimo vrati u normalu. To je neprirodno stanje, a uz razuman, ali i emotivan pristup, naš nogomet i našu reprezentaciju i našu ligu moguće je to poboljšati. Političari kada kažu da ne gledaju hrvatski nogomet stvaraju sebi alibije, umjesto da sa svojom važnosti doprinose raščišćavanju i stvaranju normalnih uvjeta. Oni su odgovorni za stanje u zemlji, a ono se odnosi i na sport. Uvjeren sam da se to stanje može i mora prevladati. Pitanje je samo vremena i toga tko ima snage i autoriteta to učiniti."

"Između businessa i hrvatskog nogometa postoji latentna, spontana veza. Primjerice, novom infrastrukturom otvaraju se važna nova radna mjesta, a takvih je primjera puno. Nogomet je inkorporiran u hrvatsku stvarnost, potiče da ona bude bolja i od nje zahtijeva impulse da ga učine efikasnijim."

Semafor

Više na rezultati.hns.team

Naši partneri